Home / 0
Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

  • Aquest esdeveniment ja ha passat.

[ACTE SUSPÈS] CINEMA | La capsa vermella

maig 28 / 18:00 19:30

Diumenge 28 de maig | 18:00h
Preu 4€ general – 2€ persones associades al Centre de Sarrià

Van estar amagades i en silenci vuitanta anys. No va ser fins que la família va buidar la casa, que les van trobar al fons d’un garatge, en dues caixes vermelles. 5.000 fotografies de la Guerra Civil Espanyola del fotògraf Antoni Campañà Bandranas. El documental “La capsa vermella. La guerra infinita d’Antoni Campañà” intenta buscar respostes a una pregunta cabdal: “per què Campañà va guardar en secret aquest llegat d’alt valor històric?

Ocultes en una casa de Sant Cugat del Vallès a punt de ser enderrocada, apareixen dues capses vermelles. A l’interior s’amaga un tresor totalment inesperat: milers de fotografies que Antoni Campañà Bandranas (1906-1989) va fer durant els tres anys de la Guerra Civil: un enorme fris de la vida en guerra d’un dels grans fotògrafs pictorialistes del país. Republicà, catalanista i catòlic practicant, Campañà retrata una realitat tràgica i contradictòria, rica en matisos i en complexitat, amb contrastos sovint dolorosos.
Des d’arcs d’esglésies víctimes de la iconoclàstia revolucionària fins a retrats d’àcrates tan atractius que els mateixos anarquistes van acabar utilitzant per fer postals. Des de protestes per la falta d’aliments davant de l’emblemàtica Pedrera d’Antoni Gaudí  fins a soldats del Tercer Reich desfilant per la Diagonal el 1939.
Sense ser fotògraf de cap causa, Campañà esdevé útil per a les múltiples propagandes en lluita. Tant per part dels anarquistes de la CNT-FAI, com del discurs governamental oficial del Comissariat de Propaganda de la Generalitat o del govern republicà espanyol. Fotografiant-ho tot, construeix un enorme fons indefens davant la dictadura del peu de foto. Una instantània de Campañà a la portada del portaveu comunista francès, “L’Humanité”, pot ser l’encarnació de la revolució; la mateixa imatge, en un diari catòlic irlandès, la baixada als inferns. Veient com algunes imatges seves eren utilitzades per la propaganda del nou règim franquista a partir de 1939 com ho havien estat pels revolucionaris tres anys abans, acabada la tempesta, Campañà recull el seu arxiu de fotos, dipositat a l’Arxiu Mas i l’amaga al garatge de casa seva.

Per què un fotògraf fa cinc mil fotografies de la guerra al seu propi país i les acaba tancant en un parell de capses? Perquè aquell era un llegat gràfic que podia esclatar si no era tractat amb cura pel context històric i pel seu contingut.

Les capses vermelles de Campañà contenien una mirada particular de la guerra i ens descobreixen milers de noves finestres a un episodi determinant de dimensió europea i universal, i alhora ens interroga sobre l’exercici de la fotografia: és equidistància fotografiar-ho tot?

Projecció del documental i col·loqui posterior a càrrec del net d’Antoni Campañà Bandranas: Antoni Muné Campanyà, el qual ens mostrarà una exposició privada i inèdita de les fotografies que el van vincular al Teatre de Sarrià.

Fitxa tècnica
Guió i direcció: Plàcid Garcia-Planas, Arnau Gonzàlez i Vilalta, Toni Monné
Realització: Santi Valldepérez i Jaume Moya
Ajudant de realització: Jaume Moya
Producció executiva Filmsnòmades: Santi Valldepérez
Producció executiva TVC: Jordi Ambròs
Producció executiva TVE: Rosa Pérez Roa
Edició continguts TVC: Montse Armengou Martín
Producció delegada TVC: Daniel Barea
Realització TVC: Jacob Peña
Direcció de fotografia: Guille Barberà
Direcció de producció: Jordi Bautista
Muntatge: Guille Barberà
Música: Mel Semé
So directe: Xavi Barberà
Postproducció de so: Esteban Bruzón
Direcció d’efectes visuals: Ruben Molina Ferreira
Direcció de producció: Jordi Bautista
Digital VFX artist: Tyson Pérez
Grafisme: Arantza Reverter
Assistència de producció: Anna Reverté
2020

Una producció de Filmsnòmades en coproducció amb TV3 i RTVE.