Home / 0
Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

  • Aquest esdeveniment ja ha passat.

II CICLE DE MÚSICA DE CAMBRA | SELECCIÓ DE SONATES PER A VIOLÍ I PIANO DE W. A. MOZART, Maria Florea (violí) i Maria Canyigueral (piano)

abril 27 / 20:00 21:00

Preu 15€ | 12€ menors de 30 anys | 12€ per persones associades | 8€ alumnat de l’ESMUC i del C.S.M. Liceu

Ves al programa complet del cicle

Maria Florea, violí
Maria Canyigueral, piano

W. Amadeus Mozart va compondre un extens recull de sonates per a violí i piano, trenta-sis sonates, setze de les quals es consideren encara obres de joventut, escrites en els primers deu anys de vida del compositor.

En aquest concert es presentaran tres obres ja enteses com obres de maduresa, malgrat ser escrites, tant la sonata en Sol Major Kv 301 com la Kv 304 en mi menor, quan el compositor tenia tan sols vint-i-dos anys; Mozart tenia vint-i-vuit anys quan va escriure la darrera sonata que escoltarem en aquest concert, la Kv 454 en Sib Major.

En un dels seus viatges fora de Salzburg, amb el desig de trobar una posició de treball que el satisfés més que la que tenia a la cort de la seva ciutat natal, va fer parada a Munich, a on va descobrir sonates per a violí i piano de J. Schuster. Mozart va quedar influenciat pel protagonisme compartit dels dos instruments.

Ja havent marxat de Munich, durant la seva estada a Manheim, Mozart comença a escriure un recull de sonates agafant de model les de Schuster. La Sonata Kv 301 en Sol Major serà la primera d’aquesta col·lecció, a on el violí gaudeix d’un rol més important que les sonates més primerenques, compartint entre els dos instruments el discurs de forma equitativa.

La Kv 304 és la seva única sonata per a violí i piano escrita en tonalitat menor, coïncidint en l’any de la mort de la seva mare, el caràcter de l’obra està tenyit d’aquest esdeveniment trist.

L’abril del 1784 la violinista italiana Regina Strinasacchi tocaria a Viena en presència de l’Emperador Joseph II. Quan Mozart va ser coneixedor de la notícia dies abans de l’esdeveniment, es va afanyar a escriure la sonata Kv 454 en Sib Major per tal de que Strinasacchi la pogués estrenar, amb ell mateix tocant la part de piano. Malgrat compondre-la en pocs dies, sense inclús tenir temps de transcriure la part de piano per l’estrena, està considerada una de les sonates més importants de tota la producció per a violí i piano de Mozart, havent assolit un exquisit nivell de maduresa compositiva, com ho demostra l’Adagio introductori i que afegeix grandiositat a l’Allegro que el segueix.

Mozart, malgrat la seva vida breu de trenta-cinc anys, va ser un compositor immensament prolífic que va deixar d’herència una extensa producció versàtil d’obres: òperes, sonates per a piano sol, sonates per a violí i piano, quartets de corda, quintets, trios de corda, concerts per a piano, concerts per a violí, altres concerts per un o més instruments solistes, trios amb piano, quartets amb piano, simfonies, divertiments, serenates, misses, oratoris, cantates…


Programa

Sonata per a violí i piano en Sol major Kv 301 (1778)

Allegro con spirito
Allegro

Sonata per a violí i piano en Mi menor Kv 304 (1778)

Allegro
Tempo di Menuetto

Sonata per a violí i piano en Sib Major Kv 454 (1784)

Largo-Allegro
Andante
Allegretto


Maria Florea (violí)

Nascuda a Esparreguera el 1993. Va començar a aprendre l’art de la interpretació musical des de petita amb el seu pare, el violoncel·lista Cristian Florea i amb només set anys va oferir el seu primer concert com a solista. Ha rebut classes dels professors Gonçal Comellas, Adelina Oprean i Stefan Gheorghiu, així com classes magistrals de Sergey Kravchenko, Pamela Frank, Mauricio Fuks, Ivry Gitlis, Yair Kless, Maxim Vengerov i Maurice Hasson entre altres.

Ha estat guardonada en concursos internacionals entre els quals “Jeunesses Musicales” a Bucarest, XIX Concurs Internacional Paper de Música de Capellades, “Wieniawski-Lipinski Competition” Lublin (Polònia), “Young Virtuosos” Sofia (Bulgària), “David Martin Concerto Competition” (Londres), “Parkhouse Award” (al Wigmore Hall de Londres) i ”Juventudes Musicales de España” (Sabadell).

Ha tocat com a solista en diverses ocasions els concerts per a violí i orquestra de Mozart, Mendelssohn, Brahms, Prokofiev, Beethoven, Simfonia Espanyola de Lalo, Triple Concert de Beethoven, etc., en sales de prestigi internacional com el Palau de la Música Catalana (Barcelona), l’Auditori (Barcelona), Ateneu i Sala Ràdio (Bucarest), “Organ Hall” (Moldavia), “Duke’s Hall” (Londres), “Teatro Monumental” (Madrid), entre d’altres.

El Juny de 2017, va debutar com a solista al Teatre Monumental de Madrid amb l’Orquestra “Radio y Televisión Española” i el Març de 2019 va debutar a l’Auditori de Barcelona junt amb l’OBC dins del festival Emergents.

> SABER MÉS

Maria Canyigueral (piano)

Maria Canyigueral ha estat descrita per la Vanguardia com “una pianista de gran personalitat”.

Premiada en concursos internacionals, el 2010 és finalista del XII Concours International de piano d’Ille de France; el 2012 va obtenir el segon premi al Wifrid Parry Prize de Londres juntament amb la violinista Marisol Lee; el 2013 l’hi otorguen el segon premi al Max Pirani Trio Prize de Londres amb Ianthe Ensemble i el 2014 rep el segon premi al Concurso Internacional de Música de cámara “Antón García Abril” de Granada juntament amb el violoncel.lista Alexander Rolton.

En les darreres temporades s’ha presentat en recitals a Tòquio, a Nagoya, al Wigmore Hall de Londres i a St John Smith Square, al Festival de Ljubljana a Eslovènia, al Lozer Cultureel a Bèlgica, al Palau de la Música Catalana, a  l’Auditori de Girona, a l’Auditori de Caputxins de Figueres dins la Schubertíada, al festival Noches Clásicas de Cádiz, Festival de Portaferrada, al Festival de Cervià de Ter organitzat per Ibercamera, i a diverses ciutats catalanes dins del circuit Xarxa de músiques de Joventuts Musicals de Catalunya.

El juny del 2018 va estrenar al Conway Hall de Londres el seu projecte ‘Avant-guarding Mompou’, amb un cicle inèdit de nou compositors europeus escrit especialment per la ocasió, retrant homenatge al cicle de Cançons i danses de Frederic Mompou, interpretrat intercalat amb el cicle original de Mompou. El 2019 el va presentar al Palau de la Música Catalana i a la Fundación Juan March de Madrid. A l’abril del 2020 va sortir publicat pel segell discogràfic alemany Audite, elogiat per revistes de prestigi internacional com International Piano Magazine, Pizzicato Magazine, la revista Melómano i la revista musical catalana.

Recentment ha sortit publicada la gravació en directe de la interpretació de la integral de les deu Sonates per violí i piano de Beethoven durant el Festival de Ljubljana 2020, juntament amb la violinista Lana Trotovsek. 4 discos compactes que s’han enregistrat amb el segell de la Ràdio i Televisió d’Eslovènia amb coproducció amb el festival de Ljubljana.

> SABER MÉS

On?

El Teatre de Sarrià

Carrer del Pare Miquel de Sarrià, 8
Barcelona, Catalunya, AK 08034
+ Mapa de Google
932039772