Home / 0
Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

  • Aquest esdeveniment ja ha passat.

ÒPERA: Cendrillon (Pauline Viardot) / La Bottega d’Opera de l’ESMUC

gener 16 / 18:00 19:30

Preu 10€ / entrada general – 7€ / persones associades al Centre de Sarrià

Opereta de saló en tres actes.
Música i text de Pauline Viardot

Les ressonàncies musicals de Pauline Viardot

Potser hagi estat com a conseqüència de la celebració del bicentenari del naixement de Pauline Viardot o per l’orgànic que demana la partitura, però és cert que l’òpereta de saló Cendrillon s’ha convertit en una de les obres més conegudes i més interpretades del catàleg d’aquesta compositora. I això malgrat que a diferència d’altres títols operístics, aquest no inclogui llibret de l’important novelista rus, i gran amic seu, Ivan Turguenev (1818-1883), mort ja feia vint-i un anys quan es va estrenar aquesta opereta al Saló de la cantant operística Mathilde das Nogueiras (1849-1951), un dia de Sant Jordi de 1904.

Que Viardot escollís com a base argumental per a la seva òpera el conegut conte de Perrault no tenia res d’excepcional ja que aquest havia estat escollit en altres creacions de Jean-Louis Laruette (1759), Daniel Steibelt i Nicolas Isouard, el 1810, Gioachino Rossini (1814) i només cinc anys abans de l’estrena del títol de la Viardot, Jules Massenet l’havia presentat a l’Opéra Comique de Paris el maig de 1899.

El veritablement interessant de l’obra de Viardot és com aquesta sembla sorgir de l’experiència interpretativa de la compositora que, en reiterades ocasions al llarg de la seva carrera, havia interpretat el paper protagonista de La Cenerentola de Rossini, compositor estretament lligat a la seva família en haver estat el seu pare Manuel García, un dels tenors preferits del compositor de Pesaro. Però, a diferència de l’obra rossiniana, i potser com a mostra inequívoca de la seva sensibilitat, en l’obra es carreguen les tintes en el món de la fantasia i no és d’estranyar que el paper més complexe i exigent de l’obra sigui el de la fada que, no ho oblidem, Rossini havia descartat.

Què ens ofereix, a part, aquest Cendrillon? Ens atreviríem a dir que tot un món de ressonàncies musicals pròpies d’una compositora sàvia i profunda coneixedora de les tradicions operístiques i musicals de diferents països que l’havia portat ja no només a la interpretació d’obres del cànon sinó a importants estrenes de pàgines de Massenet, Gounod, Saint-Saëns o Brahms de qui, per exemple a Jena el 3 de març de 1870, va estrenar la seva Rapsòdia per a contralt i cor d’homes. Amb presència d’elements còmics i, fins i tot, polítics a favor del republicanisme, no és menys veritat que ens trobem amb una obra que defuig de l’organicisme habitual de la gran òpera per jugar més amb la individualització de les escenes en la línia de l’opereta i, fins i tot, sarsuela del moment.

Fitxa artística

Direcció d’escena: Susana Egea
Figurinisme i espai escènic: Helena Torres
Assistent a la direcció musical: Robin Sansen
Direcció musical i piano: Alan Branch
Producció de La Bottega d’Opera de l’ESMUC

REPARTIMENT
Cendrillon, filla del Baró Pictordu, soprano:  Maëlys Robinne
Prince, tenor: Gustavo Ardaya
El Baró de Pictordu, pare de Cendrillon, baríton: Enrique Padilla
El Comte Barigoule, ajudant de càmara del Príncep, tenor: Àngel Arévalo
Maguelonne, germanastra de Cendrillon, soprano: Ariadna Moraleda
Armelinde, germanastra de Cendrillon, mezzosoprano: Marta Roca
La Fée, soprano: Marina Torra
Cambrera: Anna Lladó
Convidats a la festa: Belén Garcia, Míriam Trias, Mao Miyoshi, Enrique Padilla, Oriol Quintana.
Altres convidats: Anna Lladó, Marc Uroz, Emilia Nubiola, Eneco Lacalle.

La Bottega d’Opera de l’ESMUC

El projecte Bottega d’Opera és el taller d’òpera de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). A partir del concepte en llengua italiana de “Bottega”, que podem definir com “la rebotiga de l’òpera”, això és l’espai on es preparen els projectes, aquesta va néixer amb la idea d’oferir als estudiants una experiència professionalitzadora del món operístic. Talment com un més dels Grans Conjunts de l’ESMUC, la Bottega ha possibilitat un treball transversal entre diferents àmbits i especialitats (cant, direcció, instruments orquestrals, correpetició, coaching vocal…), a la vegada que ha convidat a professionals externs pel que fa a la direcció musical i escènica. Amb aquests elements es tracta d’un projecte que pretén donar el màxim de punts de vista diferents i, fins i tot contrastats, de com enfocar el treball interpretatiu i escènic.

Amb la intenció de fer-ho el més proper possible a la realitat professional, però entenent el context acadèmic i pedagògic en el que neix, La Bottega va iniciar les seves activitats el curs 2019-2020 amb Il filosofo di campagna de Baldassare Galuppi i va presentar-se a la temporada 2020-2021 del Gran Teatre del Liceu amb l´òpera  La principessa filosofa (Carles Baguer) / I due gobbi (Marcos da Portugal). Amb el suport del professorat de cant, enguany s’ha treballat en una producció de l’òpera Cendrillon de la compositora Pauline Viardot en motiu del bicentenari del naixement d’aquesta cantant i compositora i que s’afegeix a una línia de promoció i difusió de les dones compositores de la que propers projectes així ho avalen. El proper projecte que es representarà aquest curs acadèmicserà l´òpera Il filosofo di campagna de Baldassare Galuppi, al Teatre Romea de Barcelona, sota la direcció de Daniel Espasa i Sergi Belbel.


Organitza

Esmuc. Escola Superior de Música de Catalunya

http://www.esmuc.cat


On?

El Teatre de Sarrià

Carrer del Pare Miquel de Sarrià, 8
Barcelona, Catalunya, AK 08034
+ Mapa de Google
932039772