Home / 0
Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

  • Aquest esdeveniment ja ha passat.

IV CICLE DE MÚSICA DE CAMBRA | Àries barroques i el Duo Concertant de Carl Czerny

març 21 / 20:00

Dijous 21 de març | 20:00h

20€- Entrada General | 15€ – Persones associades al Centre de Sarrià i menors de 30 anys | 10€ – Alumnat ESMUC i C.S.M Liceu

Donem el tret de sortida al IV cicle de música de cambra amb un recital d’àries barroques, de W.A. Mozart i el duo concertant de Carl Czerny’

El flautista Claudi Arimany, juntament amb la soprano Silvia Rovira i la pianista i directora del cicle, Maria Canyigueral ens oferiran un recital d’àries de J.S. Bach, Handel i W.A. Mozart i el Duo Concertant de Carl Czerny.

Programa

Georg Friedrich HANDEL (1685-1759)
“Süsser Blumen Ambraflocken” (Dolces flors puntejades d’àmbre)

Robert SCHUMANN (1810-1856)
Adagio i Allegro op.70 (versió flauta i piano)

Georg Friedrich HANDEL (1685-1759)
“Meine Seele hört im Sehen”  (La meva ànima sent en veure)

Wolfgang Amadeus MOZART (1756-1791)
Ària “L’amerò, saró costante” de l’òpera “II Re pastore” K. 208

Carl CZERNY (1791-1857)
Duo Concertant per a flauta i piano op.129 Allegro Scherzo Andantino grazioso Rondo allegretto

Johann Sebastian BACH (1685-1750)
Ària de la Cantata del Cafè “Ei, wie schmeckt der Coffee süsse”  (Ah, com de dolç és el cafè)


Sinopsi

Adagio i Allegro Op.70, Robert Schumann (1810-1856)
Langsam, mit innigem Ausdruck
Rasch und feurig

Tot i que la producció inicial de Robert Schumann com a compositor estava totalment dominada per obres de piano solista, es va també expandir a altres gèneres, component una infinitat de cançons així com una multitud d’obres de cambra.

L’any 1849 Robert Schumann va compondre una sèrie de miniatures per a clarinet, trompa, oboè i violoncel, cadascuna amb acompanyament de piano.

L’Adagio i l’Allegro Op.70 va ser una d’aquestes primeres incursions cap a un nou gènere per ell.

Tot i que sovint es toca amb altres instruments (sobretot amb viola o violoncel), va ser compost expressament per a la trompa de pistons recentment desenvolupada. En aquesta ocasió l’escoltarem amb flauta.

L’Adagio i Allegro va ser una de les peces de Schumman que va anomenar “Hausmusik”, literalment, “música domèstica, de la casa”.

L’Adagio, amb una descripció adjunta eloqüent, ‘amb expressió interna’, recorda moltes de les cançons pròpies de Schumann i requereix gran estamena i control per donar una pronunciació adequada a les seves llargues línies líriques.

L’Allegro es presenta en forma de rondó amb un primer tema vigorós. Aquest tema s’alterna amb episodis més lírics basats, en part, en l’Adagio inicial.

Duo Concertant per a flauta i piano Op.129, CARL.CZERNY (1791-1857)
Allegro
Scherzo
Andantino grazioso
Rondo allegretto

El pianista, pedagog i compositor austríac d’origen txec, Carl Czerny,  és conegut principalment pels seus famosos estudis de piano.

Això no obstant, la seva producció de més de 1000 composicions inclou obres orquestrals, música de cambra i misses.

Moltes de les seves obres, durant molt de temps, van quedar eclipsades per les obres dels seus contemporanis més prolífics: Beethoven, Schubert, Weber i Mendelssohn.

Va viure a la Viena de finals del classicisme i principis del romanticisme, sent un dels alumnes més populars de Beethoven i professor de Franz Liszt, dos fets que en certa manera reflecteixen la transició de les dues èpoques.

Entre les seves obres de música de cambra, un nombre relativament elevat de la seva producció inclou la flauta, com és el cas del Duo Concertant Op.129.

Una obra vibrant, virtuosa, un diàleg esplendorós entre la flauta i el piano.

La composició va ser publicada el 1825 per edicions Diabelli a Viena i més tard, el 1870, per edicions Richault a París.

Del compositor George F. Handel (1685-1759) podrem escoltar Süßer Blumen Ambraflocken, amb versos del poeta alemany Barthold Brockes. Una evocació sensual de l’aroma de les flors d’ambre, en la qual la secció central descriu l’ànima que s’enlaira cap al cel.

Meine Seele hört im Sehen HWV207, de Handel també i amb text de Barthold Brockes, conté material temàtic que Handel va utilitzar en el seu Trio Sonata en Si bemoll major Op 2 No 3 (HWV388) i també en la seva Sonata en Fa major per a dos violins (HWV392). La melodia lírica inicial introdueix una comparació de les flors que floreixen a la primavera  amb les forces de la natura que s’uneixen per lloar a Déu.

El programa conclourà amb la bellíssima ària ‘l’amerò, saró constante’ de l’òpera ‘Il Re pastore’ K208 de Wolfgang Amadeus MOZART (1756-1791) i l’ària de la Cantata del Cafè “Ei, wie schmeckt der Coffee süsse”  (Ah, com de dolç és el cafè) de Johann Sebastian BACH (1685-1750).


Biografies

Claudi Arimany (flauta)

És considerat un dels solistes catalans de més prestigi amb una important trajectòria de gran projecció internacional.

Ha actuat sempre com a solista, juntament amb artistes de la talla de J.P.Rampal, M.Maisky, M. Nordmann, F .AYO, N.Zabaleta, V.dels Angels, C.Orbelian, V.Pikaisen, M.Larrieu, J.Suk, A.Nicolet, J.J.Kantorov, A. Marrion, C.Scimone, P.Lukas Graf, Quartet Borodin, etc., essent convidat per les més rellevants orquestres, tals com l’English Chamber Orchestra, Berlin Philarmonic Chamber Orchestra, Wiener Hofburg Orchestra, China National Symphony Orchestra, Philarmonia Virtuosi de Nova York, Franz Liszt de Budapest, entre d’altres.

Claudi Arimany ha ofert concerts a pràcticament tots els països d’Europa, i també a Rússia, Estats Units, Canadà, Brasil, Israel, Liban, Kazakhstan, Tailàndia, Xina, Japó, etc., actuant als més importants auditoris del món com ara el Chicago Simphony Hall, Washington Library of Congres, Carnegie Hall de NY, Boston Somphony Hall, Concertgebouw d’Amsterdam i Bunka Kay Kan de Tòquio, entre d’altres.

Compta amb una àmplia discografia amb més de quaranta CD’s per a les firmes SONY Classical, NOVALIS, DENON, SAPHIR, DELOS int., CAPRICCIO, etc. Molts dels quals han estat premiats.

Considerat per Jean-Pierre Rampal com un dels més grans flautistes de la seva generació, van ser companys durant molts anys als escenaris de tot el món, resultant ser l’hereu d’un estil d’interpretar i d’entendre l’art de la música.

Claudi Arimany
utilitza en els seus concerts l’emblemàtica flauta d’or W.S. Haynes de J.P.Rampal.

>SABER MÉS
Sylvia Rovira (soprano)

Titulada superior en l’especialitat de cant, formada al Conservatori Superior de Música del Liceu i en la Universitat de Santa Barbara a Califòrnia.

Doctorand a la Universitat Autònoma de Barcelona en docència del cant en el nostre país.

Ha interpretat els rols de Gretel a “Hänsel und Gretel” d’ E. Humperdinck, Barbarina a “Le Nozze di Figaro” de W. A. Mozart, Pamina, Primera Dama i Papagena a l’ópera “La Flauta Màgica” de W .A. Mozart, Serpina a “La Serva Padrona de Pergolesi i el rol de Christine a una adaptació del “Fantasma de l’òpera” d’ A. Lloyd Webber.

Actualment, es focalitza cap el repertori liderístic i a la interpretació de música barroca.
Maria Canyigueral (piano)

Maria Canyigueral ha estat descrita per La Vanguardia com “una pianista de gran personalitat”.

En les darreres temporades s’ha presentat en recitals a Tòquio, a Nagoya, al Wigmore Hall de Londres i a St. John Smith Square, al Festival de Ljubljana a Eslovènia, al Lozer Cultureel a Bèlgica, Le Festival Hier&Aujourd’hui a França, al Palau de la Música Catalana, a la Fundación Juan March a Madrid, a l’Auditori de Girona, a l’Auditori de Caputxins de Figueres dins la Schubertíada, al festival Noches Clásicas de Cádiz, Festival de Portaferrada, al Festival de Cervià de Ter organitzat per Ibercamera, i a diverses ciutats catalanes dins del circuit Xarxa de músiques de Joventuts Musicals de Catalunya.

El juny del 2018 va estrenar al Conway Hall de Londres el seu projecte ‘Avant-guarding Mompou’, amb un cicle inèdit de nou compositors europeus escrit especialment per l’ocasió, fent homenatge al cicle de Cançons i danses de Frederic Mompou, interpretat intercalat amb el cicle original de Mompou. L’abril del 2020 va sortir publicat pel segell discogràfic alemany Audite, elogiat per revistes de prestigi internacional com International Piano Magazine, Pizzicato Magazine, la revista Melómano i la revista musical catalana.

Recentment, ha sortit publicada la gravació en directe de la interpretació de la integral de les deu Sonates per a violí i piano de Beethoven durant el Festival de Ljubljana 2020, juntament amb la violinista Lana Trotovsek. 4 discos compactes que s’han enregistrat amb el segell de la Ràdio i Televisió d’Eslovènia amb coproducció amb el festival de Ljubljana.

Trotovsek-Canyigueral aquest any han enregistrat pel segell britànic Somm Recordings l’obra completa per a violí i piano de S. Prokofiev, que es publicarà a finals del 2023.

Recentment, ha acabat d’enregistrar la integral de Sonates i Variacions per a violoncel i piano de L. van Beethoven amb el violoncel•lista Ramon Bassal al Teldex Studio de Berlin.

>SABER MÉS