Home / 0
Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

  • Aquest esdeveniment ja ha passat.

III CICLE DE MÚSICA DE CAMBRA 2023 | Sonates de W. A. Mozart

juny 13 / 20:00

Dimarts 13 de juny | 20:00h
Preu 15€ – 12€ | persones associades i menors de 30 anys – 8€ | alumnat ESMUC i C.S.M. Liceu

El tercer concert del III Cicle de Música de Cambra el dedicarem a W. A. Mozart. La violinista Maria Florea i la pianista i directora musical del cicle Maria Canyigueral ens oferiran un concert amb algunes de les seves sonates.

Xavier Chavarria, periodista i crític musical, ens acompanyarà amb els comentaris i introducció del concert.

El concert anirà encapçalat per la jove pianista (12 anys) Laura Parra, que interpretarà el Rondó en Re Major K485, W.A. Mozart (1756-1791).


Programa

Sonata en Do Major K6, W.A. Mozart (1756-1791)
i. Allegro
ii. Andante
iii. Menuet I i II
vi. Allegro molto

Sonata en Sol Major K379, W.A. Mozart (1756-1791)
i. Adagio
ii. Allegro
iii. Andantino cantabile amb variacions
vi. Tema (Andantino Cantabile)
v. Variació I
vi. Variació II
vii. Variació III
viii. Variació IV
ix. Variació V
x. Allegretto

Sonata en Sol Major K9, W. A. Mozart (1756-1791)
i. Allegro spiritoso
ii. Andante
iii. Menuet I i II

Sonata en Si b Major K378 W.A. Mozart (1756-1791)
i. Allegro moderato
ii. Andantino sostenuto e cantabile
iii. Rondeau. Allegro


Sinopsis

W. Amadeus Mozart (1756-1791) va compondre un extens recull de sonates per a violí i piano, trenta-sis sonates, setze de les quals es consideren encara obres de joventut, escrites en els primers deu anys de vida del compositor.

En aquest concert es presentaran dues de les seves sonates més primerenques del seu catàleg, la sonata en Do Major K6 i la sonata en Sol Major K9.  Compostes entre el 1762 i 1764, quan W.A. Mozart tindria entre sis i vuit anys, esdevindrien no tan sols les primeres sonates que escriu per més d’un instrument, sinó també, les seves primeres obres amb més d’un moviment i un estrenar-se també amb la forma Sonata.  Aquestes primeres obres per a violí i piano són més aviat sonates per a teclat i violí acompanyant.

    Les dues sonates que completaran el programa, la K378 en Sib Major i K379 en Sol Major, ja enteses com a obres de maduresa, malgrat ser escrites quan el compositor tenia vint-i-tres i vint-i-cinc anys respectivament, ja mostra un discurs absolutament compartit entre els dos instruments.

En un dels seus viatges fora de Salzburg, amb el desig de trobar una posició de treball que el satisfés més que la que tenia a la cort de la seva ciutat natal, va fer parada a Munich, a on va descobrir sonates per a violí i piano de J. Schuster. Mozart va quedar influenciat pel protagonisme a parts iguals dels dos instruments.

Mozart va escriure la seva sonata K379 en Sol Major el 1781 quan feia tres setmanes que s’havia instal·lat a Viena, en un període de celebracions, amb molta música, per l’ascens de l’Emperador Josep II.  Segons Mozart, al·legava que la va compondre amb una hora i que el no tenir temps de transcriure la part de piano, tan sols la de violí, per l’estrena l’endemà, va interpretar la part de piano sense partitura, juntament amb el violinista Antonio Brunetti. No obstant les presses, és una de les sonates per a violí i piano més boniques i originals del seu catàleg.

La K378 en Sib Major la va compondre el 1779 mentre encara vivia a Salzburg. No va ser, però fins al desembre del 1781 que va ser publicava en una col·lecció de sis sonates per l’editorial vienesa Artaria, juntament amb la K296, K376, K377, K379 i K380. Les sis Sonates van ser dedicades a la seva alumna Josepha von Auernhammer.

Mozart, malgrat la seva vida breu de trenta-cinc anys, va ser un compositor immensament prolífic que va deixar d’herència una extensa producció versàtil d’obres: òperes, sonates per a piano sol, sonates per a violí i piano, quartets de corda, quintets, trios de corda, concerts per a piano, concerts per a violí, altres concerts per un o més instruments solistes, trios amb piano, quartets amb piano, simfonies, divertiments, serenates, misses, oratoris, cantates…


Maria Florea (violí)

Nascuda a Esparreguera el 1993. Va començar a aprendre l’art de la interpretació musical des de petita amb el seu pare, el violoncel·lista Cristian Florea i amb només set anys va oferir el seu primer concert com a solista. Ha rebut classes dels professors Gonçal Comellas, Adelina Oprean i Stefan Gheorghiu, així com classes magistrals de Sergey Kravchenko, Pamela Frank, Mauricio Fuks, Ivry Gitlis, Yair Kless, Maxim Vengerov i Maurice Hasson entre altres.

Ha estat guardonada en concursos internacionals entre els quals “Jeunesses Musicales” a Bucarest, XIX Concurs Internacional Paper de Música de Capellades, “Wieniawski-Lipinski Competition” Lublin (Polònia), “Young Virtuosos” Sofia (Bulgària), “David Martin Concerto Competition” (Londres), “Parkhouse Award” (al Wigmore Hall de Londres) i ”Juventudes Musicales de España” (Sabadell).

Ha tocat com a solista en diverses ocasions els concerts per a violí i orquestra de Mozart, Mendelssohn, Brahms, Prokofiev, Beethoven, Simfonia Espanyola de Lalo, Triple Concert de Beethoven, etc., en sales de prestigi internacional com el Palau de la Música Catalana (Barcelona), l’Auditori (Barcelona), Ateneu i Sala Ràdio (Bucarest), “Organ Hall” (Moldavia), “Duke’s Hall” (Londres), “Teatro Monumental” (Madrid), entre d’altres.

El Juny de 2017, va debutar com a solista al Teatre Monumental de Madrid amb l’Orquestra “Radio y Televisión Española” i el Març de 2019 va debutar a l’Auditori de Barcelona junt amb l’OBC dins del festival Emergents.

> SABER MÉS

Maria Canyigueral (piano)

Maria Canyigueral ha estat descrita per la Vanguardia com “una pianista de gran personalitat”.

Premiada en concursos internacionals, el 2010 és finalista del XII Concours International de piano d’Ille de France; el 2012 va obtenir el segon premi al Wifrid Parry Prize de Londres juntament amb la violinista Marisol Lee; el 2013 l’hi otorguen el segon premi al Max Pirani Trio Prize de Londres amb Ianthe Ensemble i el 2014 rep el segon premi al Concurso Internacional de Música de cámara “Antón García Abril” de Granada juntament amb el violoncel.lista Alexander Rolton.

En les darreres temporades s’ha presentat en recitals a Tòquio, a Nagoya, al Wigmore Hall de Londres i a St John Smith Square, al Festival de Ljubljana a Eslovènia, al Lozer Cultureel a Bèlgica, al Palau de la Música Catalana, a  l’Auditori de Girona, a l’Auditori de Caputxins de Figueres dins la Schubertíada, al festival Noches Clásicas de Cádiz, Festival de Portaferrada, al Festival de Cervià de Ter organitzat per Ibercamera, i a diverses ciutats catalanes dins del circuit Xarxa de músiques de Joventuts Musicals de Catalunya.

El juny del 2018 va estrenar al Conway Hall de Londres el seu projecte ‘Avant-guarding Mompou’, amb un cicle inèdit de nou compositors europeus escrit especialment per la ocasió, retrant homenatge al cicle de Cançons i danses de Frederic Mompou, interpretrat intercalat amb el cicle original de Mompou. El 2019 el va presentar al Palau de la Música Catalana i a la Fundación Juan March de Madrid. A l’abril del 2020 va sortir publicat pel segell discogràfic alemany Audite, elogiat per revistes de prestigi internacional com International Piano Magazine, Pizzicato Magazine, la revista Melómano i la revista musical catalana.

Recentment ha sortit publicada la gravació en directe de la interpretació de la integral de les deu Sonates per violí i piano de Beethoven durant el Festival de Ljubljana 2020, juntament amb la violinista Lana Trotovsek. 4 discos compactes que s’han enregistrat amb el segell de la Ràdio i Televisió d’Eslovènia amb coproducció amb el festival de Ljubljana.

> SABER MÉS

Xavier Chavarria
Musicòleg, periodista i crític musical

Llicenciat en Filologia Catalana, en Història i Ciències de la Música, i Màster en Musicologia, va fer els estudis de piano, cant i direcció coral a Barcelona i Anglaterra. És realitzador, guionista i locutor a l’emissora Catalunya Música, i va ser guionista i presentador del programa Clàssica de Televisió de Catalunya durant deu temporades.

És docent als cursos de Màster i Postgrau en diverses universitats catalanes, imparteix conferències i Seminaris d’Història de la Música per a diverses entitats arreu de Catalunya i a Espanya. És creador i director artístic del cicle de recitals Audicions Íntimes. Escriu crítica musical i articles d’opinió a Revista Musical Catalana i a Serra d’Or, i forma part del jurat de diversos concursos de música de cambra, de música coral, i de cant.