Home / 0
Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

  • Aquest esdeveniment ja ha passat.

III CICLE DE MÚSICA DE CAMBRA | Obres de Beethoven i Brahms

desembre 21 / 20:00

Dijous 21 de desembre | 20:00h

20€- Entrada General | 15€ – Persones associades al Centre de Sarrià i menors de 30 anys | 10€ – Alumnat ESMUC i C.S.M Liceu

Ja és aquí l’últim concert d’aquest III Cicle de Música de Cambra, un recital de violoncel i piano on s’interpretaran obres de Beethoven i Brahms.

El violoncelista Ramon Bassal, juntament amb la pianista i directora del cicle, Maria Canyigueral oferirà un recital de violoncel i piano acompanyats de la presentació i comentaris del divulgador musical Joan Vives.

Concert-presentació del doble disc compacte amb la integral per a violoncel i piano de Beethoven que Ramon Bassal i Maria Canyigueral han publicat pel segell Da Vinci Classics (agost 2023).

Programa

7 Variacions sobre el tema de la flauta màgica de Mozart “Bei Männern, welche Liebe fühlen”, WoO 46 – L. van BEETHOVEN (1770-1827)

Sonata n.4, Op.102 n.1 en do Major, L. van BEETHOVEN (1770-1827)
Andante – Allegro Vivace
Adagio – tempo d’andante – Allegro vivace

12 Variacions sobre el tema de la flauta màgica de Mozart “Ein Mädchen oder Weibchen” Op.66, L. van BEETHOVEN (1770-1827)

Sonata n1 en mi menor, Op.38, J. BRAHMS (1833-1897)
Allegro non troppo
Allegretto quasi menuetto
Allegro


Sinopsi

Escriure variacions sobre temes d’òperes conegudes era una pràctica i un reclam entre compositors i editors que es va fer molt present a finals del segle XVIII. No eren peces molt complicades per poder ser interpretades en concerts domèstics i el mercat editorial hi veia un potencial per poder vendre obres amb facilitat.

El jove Beethoven, sobretot als anys 1790 es va interessar per aquesta forma musical i en va escriure una dotzena, sobretot variacions per a piano sol o per piano amb un altre instrument.

Beethoven va escriure els tres reculls de variacions per a violoncel i piano WoO45, WoO46 i Op.66 durant el 1796 i 1801.

Ambdues, les variacions WoO46 i l’Op.66, estan basades en temes de la Flauta Màgica de Mozart.

Aquestes obres no es van compondre probablement amb la intenció d’estar a l’abast de l’ús públic, inclús Beethoven no els atorgava un número d’opus sinó que les classificava a part. (L’Op.66 es va assignar com a tal dues dècades més tard de la seva publicació, inicialment tenia un altre número de catàleg).

Les 12 variacions Opus 66 es van publicar per primera vegada el 1798. Sembla a ser que podrien haver estat escrites durant l’estada de Beethoven a Berlín, a la mateixa època que va escriure les Sonates Op.5.

El darrer recull de variacions que Beethoven va escriure per a violoncel i piano, les 7 variacions WoO 46 sobre un duet de la Flauta Màgica de Mozart, daten del 1801.

Les cinc sonates per a violoncel i piano de Beethoven abasten els tres períodes creatius del compositor (sovint anomenats de formació, de maduresa i etapa final), representant tota la seva evolució vital i musical.

Beethoven va escriure les seves dues sonates Op.5 per a violoncel i piano durant la seva estada a Berlin el 1796. Després de les dues sonates Opus 5 Beethoven no tornarà a posar atenció en sonates per a violoncel i piano fins una dècada després, al 1808, quan escriurà la sonata en La major Op.69, en ple període de maduresa.


Beethoven va compondre les dues sonates de l’Opus 102 durant la primavera i tardor del 1815, no obstant les va revisar en estadis posteriors. Finalment va enviar una còpia a Charles Neate a Londres per mediar les negociacions amb una editorial anglesa. La intenció de Beethoven era que es poguessin publicar en dues editorials diferents simultàniament, la anglesa i una al continent. Malauradament l’intent anglès no va materialitzar, els editors anglesos mostraven cert escepticisme amb les obres de Beethoven a aquella època, fent referència a una altra obra de Beethoven ‘no la publicaria ni que me la oferissis de gratis’. Finalment la primera edició es va publicar amb Simrock, una editorial de Bonn.

Aquestes dues darreres sonates per a violoncel i piano de Beethoven estan dedicades a la comptessa Marie Erdödy. Amiga i mecenes de Beethoven i que, juntament amb el baró Gleichenstein, va ser decisius per garantir suport econòmic durant els anys que Beethoven va viure a Viena.

Erdödy va fer l’encàrrec d’aquestes dues obres pel violoncel·lista professional Joseph Linke. S’escriuen en el mateix període que les darreres sonates per a piano del compositor. Transmeten una gran càrrega emotiva i la forma demostra que Beethoven explora terrenys nous, molt més lliures i trascendentals que a les sonates primerenques.

Johannes Brahms va compondre els dos primers moviments de la Sonata per a violoncel núm. 1 en mi menor Op 38 l’any 1862, quan Brahms encara no tenia trenta anys, i l’Allegro final es va afegir als dos primers moviments completats l’any 1865.

Aquesta primera Sonata per a violoncel i piano marca un punt d’inflexió. Hi ha un gran espai temporal amb la seva anterior Sonata que hauria compost, la tercera Sonata per a piano, Op 5, una obra d’una joventut tempestuosa, escrita el 1853.

La sonata Op.38 n.1 és gairebé una “sonata històrica”, amb les seves arrels fermament plantades en la música del passat, com si Brahms estigués donant l’esquena al seu jo salvatge i jove.

Trobem una cita clara a la música de Bach, el tema principal del primer moviment i el tema de la fuga final ens transporten al Contrapunctus 4 i 13 de l’Art de la Fuga de Johan Sebastien Bach.

El tema principal del segon moviment, el Menuetto, té una gran semblança amb el de l’Scherzo de la Sonata per a violoncel en la Major de Beethoven.


Biografies

Ramon Bassal (violoncel)

Ramon Bassal ha actuat a festivals i sales de concert com el Festival de Seoripul de Corea del Sud, el “Guimaraes European Capital of Culture”, l’Openluchttheater d’Amsterdam, el Palau de la Música, l’Auditori de Girona, el Teatre de la Filharmònica d’Oviedo, etc.

Entre els seus compromisos de 2023/2024 es troben recitals al nord d’Itàlia amb el pianista Daniel Blanch, homenatge a Pau Casals a l’auditori de Llinars del Vallès amb quintet de violoncels, concert de Haydn en Do Major per a violoncel i orquestra a Catània, duo de violoncels al festival de Líthica sota la col·laboració del Festival Bachcelona, recital amb piano al Conservatori d’Osca, entre d’altres.

Recentment, ha enregistrat l’integral de l’obra de Beethoven per a violoncel i piano amb la pianista Maria Canyigueral a l’estudi Teldex de Berlín, sota la producció de Martin Sauer. L’àlbum s’ha publicat a la casa discorgràfica Da Vinci Classics. Ambdós artistes van ser convidats per a presentar l’àlbum a RNE Classica al programa “la dársena” amb Jesús Trujillo i a Catalunya Música al programa Assaig General amb Albert Torrens i Marta Lanau.

El 2006 va rebre el primer premi del Concurs del Conservatori de Girona tant en la modalitat de violoncel com de piano. L’any 2010 va ser guanyador del concurs del Festival de Violoncelle de Beauvais per a tocar com a solista amb orquestra a la classe magistral impartida per Pieter Wispelwey.

Com a solista ha anat de gira per diverses ciutats espanyoles tocant el concert per a violoncel i orquestra de Haydn en Do major amb la Sebastian Strings Orquestra, concert que també ha tocat amb l’Orquestra Camera Musicae al Festival d’Altafulla.
Ha tocat també el concert de Robert Schumann per a violoncel i orquestra a l’Auditori de Girona amb l’orquestra Athenea, concerts d’autors barrocs amb l’Orquestra Barocco Sempre Giovanne a Santa Maria del Mar i a la Biblioteca de Catalunya i també el concert de F. Gulda a l’Auditori de la Mercé de Girona amb l’orquestra de vents del Conservatori Isaac Albéniz.

Ramon toca amb un violoncel de Giuseppe e Antonio Gagliano i un arc A. Lamy que va pertànyer a Gaspar Cassadò.

>SABER MÉS
Maria Canyigueral (piano)

Maria Canyigueral ha estat descrita per La Vanguardia com “una pianista de gran personalitat”.

En les darreres temporades s’ha presentat en recitals a Tòquio, a Nagoya, al Wigmore Hall de Londres i a St. John Smith Square, al Festival de Ljubljana a Eslovènia, al Lozer Cultureel a Bèlgica, Le Festival Hier&Aujourd’hui a França, al Palau de la Música Catalana, a la Fundación Juan March a Madrid, a l’Auditori de Girona, a l’Auditori de Caputxins de Figueres dins la Schubertíada, al festival Noches Clásicas de Cádiz, Festival de Portaferrada, al Festival de Cervià de Ter organitzat per Ibercamera, i a diverses ciutats catalanes dins del circuit Xarxa de músiques de Joventuts Musicals de Catalunya.

El juny del 2018 va estrenar al Conway Hall de Londres el seu projecte ‘Avant-guarding Mompou’, amb un cicle inèdit de nou compositors europeus escrit especialment per l’ocasió, fent homenatge al cicle de Cançons i danses de Frederic Mompou, interpretat intercalat amb el cicle original de Mompou. L’abril del 2020 va sortir publicat pel segell discogràfic alemany Audite, elogiat per revistes de prestigi internacional com International Piano Magazine, Pizzicato Magazine, la revista Melómano i la revista musical catalana.

Recentment, ha sortit publicada la gravació en directe de la interpretació de la integral de les deu Sonates per a violí i piano de Beethoven durant el Festival de Ljubljana 2020, juntament amb la violinista Lana Trotovsek. 4 discos compactes que s’han enregistrat amb el segell de la Ràdio i Televisió d’Eslovènia amb coproducció amb el festival de Ljubljana.

Trotovsek-Canyigueral aquest any han enregistrat pel segell britànic Somm Recordings l’obra completa per a violí i piano de S. Prokofiev, que es publicarà a finals del 2023.

Recentment, ha acabat d’enregistrar la integral de Sonates i Variacions per a violoncel i piano de L. van Beethoven amb el violoncel•lista Ramon Bassal al Teldex Studio de Berlin.

>SABER MÉS
Joan Vives (divulgador musical)

Flautista de bec, professor d’història de la música i divulgador musical. Ha realitzat una important activitat concertística des del 1980 amb diversos grups de cambra i orquestrals, realitzant concerts per Alemanya, Àustria, Itàlia, França, Andorra, i arreu de l’Estat Espanyol. També enregistraments discogràfics (EMI, La mà de Guido, etc.), radiofònics (Catalunya Música, Radio Nacional de EspañaRadio Classique Française, etc…) i per a Televisió (TV3, TVE, diverses locals etc.). Va obtenir la Menció d’honor en el “Concurs Permanent” de Joventuts Musicals d’Espanya (1982) i el 2n Premi a la “Muestra de Nacional de Música de Cámara” (1989).

Com a instrumentista ha estat membre, entre altres grups, del “Trio Unda Maris” (1985-2003). Actualment, és integrant de diferents grups com “Els Ministrils, quartet de bec”, “Quartet barroc de Sant Simó” i del “Trio barroc del cafè”, a part d’altres col·laboracions puntuals. En el terreny pedagògic ha estat professor de flauta de bec a l’Escola de Música de Mataró (1983-2003), també al “Curs internacional de música antiga de Raimat/Solsona” (1996-2006) i professor d’història de la música a l’ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya, adscrita a la Universitat de Barcelona) (1996-2020).

>SABER MÉS