- Aquest esdeveniment ja ha passat.
III CICLE DE MÚSICA DE CAMBRA | Obres de Ravel, Poulenc, Gershwin i Khachaturian
novembre 6 / 20:00
Dilluns 6 de novembre | 20:00h
En el sisè concert del III Cicle de Música de Cambra del Teatre de Sarrià podreu gaudir d’un recital de clarinet, violí i piano on s’interpretaran obres de Ravel, Poulenc, Gershwin i Khachaturian.
El clarinetista Darko Brlek, la violonista Lana Trotovsek, juntament amb la pianista i directora del cicle, Maria Canyigueral, ens oferiran un concert amb un programa que inclou obres de Ravel, Poulenc, Gershwin i Khachaturian.
Programa
Sonata per a violí i piano n.2 M.77, M.RAVEL(1875-1937)
Allegretto
Blues. Moderato
Perpetuum mobile. Allegro
Sonata per a clarinet i piano FP184, F. POULENC (1899-1963)
Allegro tristamente
Romanza
Allegro con fuoco
Fantasia Concertant per a violí i piano sobre temes de l’òpera Porgy i Bess, G. GERSHWIN (1898-1937) (arr. I. FROLOV)
Trio per a clarinet, violí i piano Op.30, A. KHACHATURIAN (1903-1978)
Andante con dolore, molto espressione
Allegro
Moderato
Sinopsi
Sonata per a violí i piano n.2 M.77, M.RAVEL(1875-1937)
La sonata per a violí I piano n.2 en Sol Major de Maurice Ravel va ser composta durant el 1923 I el 1927, sent l’única sonata escrita per aquesta formació publicada en vida del compositor, motiu pel qual molt sovint es refereixen a ella com ‘la sonata’, ja que l’existència d’una primera sonata, coneguda com a sonata pòstuma I escrita trenta anys abans de la publicació de la seva segona sonata, no va rebel·lar-se fins tres dècades més tard de la seva mort.
Ravel deia que l’objectiu d’aquesta sonata era evidenciar la incompatibilitat del violí I el piano.
La sonata va ser dedicada a la violinista Hélène Jourdan-Morhange, que deia que la naturalesa de l’escriptura encaixaria més per ser tocada amb un oboè o clarinet que amb el violí, fent referència a una certa ‘indiferència’ que el caràcter de l’obra requereix.
Una obra plena de referències del jazz I blues, requerint els intèrprets un imaginari sonor, en molts passatges ritme impecable per part del piano, en contrast a la llibertat que se li atorga a la línia del violí.
L’estrena es va fer el 1927 a la Sala Érard de París, amb el violinista G. Enescu I Ravel al piano.
Sonata per a clarinet i piano FP184, F. POULENC (1899-1963)
Havent-se guanyat la reputació pel seu mestratge melòdic, el compositor i pianista francès Francis Poulenc (1899-1963) va abraçar una multitud de gèneres musicals, incloent-hi la cançó, obres per a piano sol, música de cambra, òperes, ballet, música orquestral, música vocal religiosa, entre d’altres.
A la seva música se li poden atribuir influències del jazz i del neoclassicisme, molt sovint comptant amb el piano com a protagonista, i per obtenir un perfil descriptiu complet del compositor no podem desentendre cap de les dues facetes que expressa la música de Poulenc, l’humorística i la seriosa.
Al final de la seva vida, Poulenc es troba immers en una sèrie de sonates, completant-ne tres per a instruments de vent: la sonata per a flauta i piano FP164 (1956-1957), la sonata per a clarinet i piano FP184 (1962) i la Sonata per a oboè i piano FP185 (1962), aquesta darrera sent l’última obra que el compositor va escriure abans de la seva mort sobtada el gener del 1963, conseqüència d’un atac de cor.
Algunes d’aquestes darreres obres porten dedicatòria commemorativa, la sonata per a clarinet i piano està dedicada al compositor Arthur Honegger, que va morir el 1955. La sonata per a oboè la va dedicar a Sergei Prokofiev, malgrat que s’especuli en publicacions més recents, que les dedicatòries podrien haver estat pensades a la inversa, tenint en compte les al·lusions musicals a la música de Prokofiev que es poden trobar a la sonata per a clarinet i piano.
La sonata per a clarinet i piano es va estrenar al Carnegie Hall de Nova York el 1963, a càrrec de Benny Goodman i Leonard Bernstein.
Fantasia Concertant per a violí i piano sobre temes de l’òpera Porgy i Bess, G. GERSHWIN (1898-1937) (arr. I. FROLOV)
L’òpera Porgy and Bess de George Gershwin (1898-1937) es va representar per primera vegada a Boston el 30 de setembre de 1935, abans de traslladar-se a Broadway. Va comptar amb un repartiment de cantants afroamericans de formació clàssica, una opció artística atrevida en aquell moment.
El llibret de Porgy and Bess explica la història de Porgy, un captaire negre discapacitat que viu al barri marginal de Charleston i que tracta de rescatar Bess del seu amant violent i possessiu.
El violinista i compositor Igor Frolov (1937-2013), agafant alguns temes de l’òpera original de Gershwin, va escriure aquesta brillant i virtuosa fantasia per a violí i piano.
Els temes que hi apareixen no es mantenen en l’ordre original de l’òpera de Gershwin, ni pretenen tenir una intenció narrativa, sinó més aviat un homenatge a la música per ella mateixa.
Frolov va assolir reconeixement internacional a la dècada de 1960 després de rebre educació al conservatori de Moscou.
Pedagog i virtuós aclamat, no va estudiar mai composició formal i la seva primera obra no va aparèixer fins a finals dels anys vuitanta.
Al llarg de la seva vida, Frolov va mantenir un interès pel jazz, tot i que estava censurat al Conservatori de Moscou i els enregistraments eren pràcticament impossibles d’adquirir a la Unió Soviètica.
Era durant els seus viatges de concerts que tenia l’oportunitat d’adquirir gravacions i partitures de jazz que utilitzaria com a font d’enriquiment, intentant emular les melodies, harmonies i l’estil improvisatori del jazz en la seva faceta com a compositor. Concert Fantasy on Porgy and Bess és un d’aquests exemples de fusió, integrant completament el seu interès pel jazz i els seus coneixements com a virtuós del violí i el repertori clàssic.
Trio per a clarinet, violí i piano Op.30, A. KHACHATURIAN (1903-1978)
Aram Khachturian és considerat el compositor armeni més important del segle XX, sintetitzant la música “clàssica” amb elements de la música popular oriental en un nacionalisme viu que reflecteix múltiples cultures sota la rodella de la Unió Soviètica.
Khachturian, que a part de compondre va ser un destacat director i professor, és recordat avui principalment per la seva música orquestral que inclou simfonies, concerts, ballet i música de cinema.
Es va criar a Tbilisi, Geòrgia (aleshores encara part de l’imperi rus) on inicialment es va inspirar en nombroses tradicions de música popular d’Armènia, Azerbaidjan, Uzbekistan i Geòrgia.
Amb disset anys es va traslladar a Moscou per cursar estudis superiors, primer en biologia, després de violoncel i, finalment, composició. Després d’anys d’estudi i pràctica, Khachaturian aconseguiria una reputació internacional rebent elogis de Prokófiev i Shostakovich que, com el mateix Khachaturian, la seva música estava exposada a l’ull crític del règim, gaudint a vegades de reconeixement en forma de premis com també patint censures.
Encara que va escriure molt poc per a petit format cambrístic, l’any 1932, amb 29 anys, encara estudiant, Khachaturian va compondre aquest meravellós trio per a clarinet, violí i piano de tres moviments.
Un aparador perfecte per a la barreja d’elements folklòrics, que queden ressaltats per la coloració tan especial d’aquesta combinació instrumental poc usual.
Els trios de clarinet possiblement més famosos de Mozart, Beethoven, Schumann estan escrits per a clarinet, piano i, viola o violoncel. Altres compositors que van optar pel violí, en comptes de la viola o el violoncel, van ser Stravinski i Bartok.
En particular, amb el trio de Khachaturian, la combinació del clarinet i el violí, molt semblants, crea una barreja fascinant, una unitat polifònica complexa però aparentment espontània de veus bessones tan característica de nombroses tradicions populars d’Europa de l’Est i Àsia.