Home / 0
Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

  • Aquest esdeveniment ja ha passat.

III CICLE DE MÚSICA DE CAMBRA | Recital de violoncel i piano, Obres de S. Prokofiev, L. Janacek i R. Schumann

juliol 6 / 20:00

Dijous 6 de juliol | 20:00h

15€ Entrada General 12€ | Persones associades al Centre de Sarrià i menors de 30 anys 8€ | Alumnat C.S.M. Liceu i ESMUC

En el quart concert del III Cicle de Música de Cambra del Teatre de Sarrià s’interpretaran obres de S. Prokofiev, L. Janacek i R. Schumann.

El violoncel·lista Pau Codina i la pianista i directora del cicle Maria Canyigueral ens oferiran un concert amb un programa que inclou obres de R. Schumann, L. Janacek i S. Prokofiev, un viatge musical pel romanticisme i el segle XX. Xavier Chavarria, periodista i crític musical, ens acompanyarà amb els comentaris i introducció del concert.

Programa

Fantasiestücke Op.73 – ROBERT SCHUMANN (1810-1856)
I. Zart und mit Ausdruck
II. Lebhaft, leicht
III. Rasch und mit Feuer

Pohádka – LEOS JÁNAČEK (1852-1928)
I. Con moto
II. Con moto
III. Allegro

Adagio i Allegro Op.70 – ROBERT SCHUMANN (1810-1856)


Sonata per a violoncel i piano Op.119 – SERGEI PROKOFIEV (1891-1953)
I. Andante grave
II. Moderato
III. Allegro ma non troppo



Sinopsi

Adagio i Allegro Op.70, Robert Schumann (1810-1856)

Langsam, mit innigem Ausdruck
Rasch und feurig

Tot i que la producció inicial de Robert Schumann com a compositor estava totalment dominada per obres de piano solista, es va també expandir a altres gèneres, component una infinitat de cançons així com una multitud d’obres de cambra. L’any 1849 Robert Schumann va compondre una sèrie de miniatures per a clarinet, trompa, oboè i violoncel, cadascuna amb acompanyament de piano. L’Adagio i l’Allegro Op.70 va ser una d’aquestes primeres incursions cap a un nou gènere per ell.

Sovint es toca amb altres instruments (viola o violoncel), va ser compost expressament per a la trompa de pistons recentment desenvolupada. L’Adagio i Allegro va ser una de les peces de Schumman que va anomenar “Hausmusik”, literalment, “música domèstica, de la casa”.

L’Adagio, amb una descripció adjunta eloqüent, ‘amb expressió interna’, recorda moltes de les cançons pròpies de Schumann i requereix gran estamena i control per donar una pronunciació adequada a les seves llargues línies líriques. L’Allegro es presenta en forma de rondó amb un primer tema vigorós que utilitza tot el registre de la trompa. Aquest tema s’alterna amb episodis més lírics basats, en part, en l’Adagio inicial.

Fantasiestücke Op.73, Robert Schumann (1810-1856)

Zart und mit Ausdruck
Lebhaft, leicht
Rasch und mit Feuer

Les tres peces que integren l’Opus 73 de Robert Schumann van ser escrites febrilment amb dos dies, el mateix any que componia l’Adagio i Allegro opus 70, el 1849. Originalment escrita per a clarinet i piano és una obra que de fet s’escolta freqüentment en sales de concert en la versió de violoncel i piano.

Titulades ‘tendre amb expressió’, ‘viu, lleuger’, ‘ràpid, amb foc’ són tres peces de caràcters molt contrastats; no obstant això, pensades per ser interpretades attacca, o sense pausa, creant la il·lusió d’un tot orgànic que va enllaçant estadis emocionals diversos.

Potser un indicatiu de l’estat mental del compositor en el moment de compondre l’obra, depressió, visions demoníaques i diverses fòbies, portant el compositor a un intent de suïcidi el 1854 i acabant ingressat en un centre mental a on moriria el 1856.

Pohádka – Leoš Janáček (1854-1928)

Con moto
Con moto
Allegro

Basada en un poema de Vasily Zhukovsky, ‘Un conte sobre el tsar Berendey, sobre el seu fill Ivan el Tsarevitx, sobre la perseverància de l’immortal Kaschei i sobre la sàvia Tsarievna Maria, la filla de Kaschei’, la composició s’inspira en escenes en concret més que el relat complet.

La gènesi de Pohadka té una trajectòria llarga, subjecte a revisions i canvis per part del compositor. Es va estrenar el 1910, primer sent una obra de tres moviments amb intenció d’incloure aquests moviments en una obra de més gran format; posteriorment Janácek va afegir-hi un quart moviment, però quan finalment es va publicar el 1923 va mantenir la idea inicial de tres moviments però modificant una mica la versió original.

Majoritàriament escrita amb sis bemolls a la tonalitat, donant una coloració molt especial tot evocant al somni, a la fantasia, la màgia… Va ser escrita en un moment vital complicat pel compositor, per la mort recent de la seva filla Olga, i professionalment encara no gaudint del reconeixement musical que la seva música mereix.

Sonata per a violoncel i piano Op.119, Sergei Prokofiev (1891-1953)

Andante grave
Moderato
Allegro ma non troppo

Prokofiev va patir el clima polític opressiu els darrers anys de la seva carrera i gran part de la seva música estava sota sospita i subjecte de ser analitzada i prohibida pel règim soviètic.

Malgrat tot, sembla que Prokofiev tenia un cercle proper d’amics i associats que es donaven suport mútuament. El violinista David Oistrakh va treballar estretament amb Prokofiev i Shostakovich en les seves obres per a violí, i Rostropovich va fer el mateix amb les obres per a violoncel d’aquests dos compositors.

Després d’atendre un concert a on Rostropovich va interpretar la segona sonata per a violoncel de Myaskovsky, S. Prokofiev es va motivar i convèncer d’escriure una sonata per a violoncel i piano pel seu amic violoncel·lista. Sembla que tot va passar amb força rapidesa, va completar l’obra l’any 1949 i es va estrenar l’1 de març de 1950 amb Rostropovich al violoncel i S. Richter al piano.

Malauradament, Prokofiev no veuria aixecat aquest clima hostil i opressiu, no va ser fins a la mort de Stalin que es van començar a destençar les prohibicions i S. Prokofiev va morir precisament el mateix dia que Stalin.


Pau Codina (violoncel)

Nascut el 1988 a Barcelona, Pau Codina va començar els seus estudis de violoncel a l’edat de cinc anys amb Eulàlia Subirà, a Manlleu. S’ha graduat a l’escola Yehudi Menuhin de Londres, a la Guildhall School of Music & Drama i a la Chapelle Musicale Reine Elisabeth de Brussel·les, on va rebre el mestratge de Louise Hopkins i de Gary Hoffman, entre altres.

Ha tocat arreu d’Europa i en prestigioses sales com el Wigmore Hall, el Royal Festival Hall, el Concertgebouw d’Amsterdam, Flagey, Bozar, l’Auditori Pau Casals, i a L’Auditori de Barcelona i el Palau de la Música Catalana, en ambdós com a solista i músic de cambra. Com a solista ha tocat amb orquestres com l’Orquestra de la RTVE, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquestra de Cambra d’Andorra i l’Orquestra de Cambra Franz Liszt de Budapest. Ha enregistrat la Suite per Violoncel i Orquestra Op.16 de C. Saint-Saens amb l’Orquestra Real Filharmònica de Liege sota la direcció de Christian Arming per al segell discogràfic Fuga Libera, i també va debutar amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya a L’Auditori de Barcelona i més recentment, amb l’Orquestra Camera Musicae (l’actual Franz Schubert Filharmonia) dirigida per Salvador Mas, interpretant el Concert per a violoncel en La menor, op. 129 de Robert Schumann.

Entre els premis que ha obtingut destaquen el 1r premi del concurs Guilhermina Suggia de Londres, el premi Schlosskonzert del Festival Internacional de Kronberg, el 3r premi i el premi de la crítica atorgat per unanimitat del Concurs Primer Palau de Barcelona i el 1r premi així com el premi especial EMCY del Concurs Permanent de Joventuts Musicals d’Espanya.

Actualment, Pau Codina forma part de l’Esbjerg Ensemble (Dinamarca) des de gener de 2019 i és membre de l’Oculi Ensemble i del Trio Fortuny.

>SABER MÉS
Maria Canyigueral (piano)

Maria Canyigueral ha estat descrita per La Vanguardia com “una pianista de gran personalitat”.

En les darreres temporades s’ha presentat en recitals a Tòquio, a Nagoya, al Wigmore Hall de Londres i a St. John Smith Square, al Festival de Ljubljana a Eslovènia, al Lozer Cultureel a Bèlgica, Le Festival Hier&Aujourd’hui a França, al Palau de la Música Catalana, a la Fundación Juan March a Madrid, a l’Auditori de Girona, a l’Auditori de Caputxins de Figueres dins la Schubertíada, al festival Noches Clásicas de Cádiz, Festival de Portaferrada, al Festival de Cervià de Ter organitzat per Ibercamera, i a diverses ciutats catalanes dins del circuit Xarxa de músiques de Joventuts Musicals de Catalunya.

El juny del 2018 va estrenar al Conway Hall de Londres el seu projecte ‘Avant-guarding Mompou’, amb un cicle inèdit de nou compositors europeus escrit especialment per l’ocasió, fent homenatge al cicle de Cançons i danses de Frederic Mompou, interpretat intercalat amb el cicle original de Mompou. L’abril del 2020 va sortir publicat pel segell discogràfic alemany Audite, elogiat per revistes de prestigi internacional com International Piano Magazine, Pizzicato Magazine, la revista Melómano i la revista musical catalana.

Recentment, ha sortit publicada la gravació en directe de la interpretació de la integral de les deu Sonates per a violí i piano de Beethoven durant el Festival de Ljubljana 2020, juntament amb la violinista Lana Trotovsek. 4 discos compactes que s’han enregistrat amb el segell de la Ràdio i Televisió d’Eslovènia amb coproducció amb el festival de Ljubljana.

Trotovsek-Canyigueral aquest any han enregistrat pel segell britànic Somm Recordings l’obra completa per a violí i piano de S. Prokofiev, que es publicarà a finals del 2023.

Recentment, ha acabat d’enregistrar la integral de Sonates i Variacions per a violoncel i piano de L. van Beethoven amb el violoncel•lista Ramon Bassal al Teldex Studio de Berlin.

>SABER MÉS
Xavier Chavarria
Musicòleg, periodista i crític musical

Llicenciat en Filologia Catalana, en Història i Ciències de la Música, i Màster en Musicologia, va fer els estudis de piano, cant i direcció coral a Barcelona i Anglaterra. És realitzador, guionista i locutor a l’emissora Catalunya Música, i va ser guionista i presentador del programa Clàssica de Televisió de Catalunya durant deu temporades.

És docent als cursos de Màster i Postgrau en diverses universitats catalanes, imparteix conferències i Seminaris d’Història de la Música per a diverses entitats arreu de Catalunya i a Espanya. És creador i director artístic del cicle de recitals Audicions Íntimes. Escriu crítica musical i articles d’opinió a Revista Musical Catalana i a Serra d’Or, i forma part del jurat de diversos concursos de música de cambra, de música coral, i de cant.